گرد هم می آورند.
برای نظریه پردازی این خوشه بندی اولیهاز فعالیتهای اقتصادی در بین شرکتها، ما باید تصور خود را از اقتصادهای خارجی گسترش دهیم تا منابع غیر خوشهای از اقتصادها را دربرگیرد که ممکن است مشوقهایی را برای خوشهبندی شرکتها فراهم کند. با تکیه بر، اما بر خلاف سه مدل قبلی، این رویکرد برای تشکیل خوشهها حضور
خوشهها را فرض نمیکند، بلکه بیشتر به دنبال توضیح دادن آنهاست. در این مفهوم گسترده از اقتصادهای خارجی، ما به منافعی فکر میکنیم که در خوشهها به شرکتها تعلق میگیرد که لزوماً نتیجه نزدیکی فضایی نیست، بلکه محصول شبکههای رابطهای است - به اصطلاح «اثرات شبکه» یا در سخنان